Content Life

5 seo-trender för 2019

Skriven av Team Brave | 2019-04-09 08:28

SEO är trendkänsligt. Det är dynamiskt, förändras konstant och är även en vital byggsten i digital marknadsföring. Och kanske är det så att ingen sammanfattar det bättre än Ferris Bueller;

Life moves pretty fastIf you don't stop and look around once in a whileyou could miss it”.

Din gamla SEO-strategi som gjordes för ett par år sedan är idag ungefär lika aktuell som bandet Bon Jovi, men till skillnad från Bon Jovi kan du förnya din strategi och anpassa den efter rådande nuläge.

 

1. MOBIL-FÖRST-INDEXERING

Kortfattat, mobil-först-indexering (skönt ord) betyder att Google använder den mobila versionen av din sida för indexering och ranking. Detta betyder dock inte att det är endast mobil som gäller, det är fortfarande ett index som rankar både mobil och desktop-versioner. Men din hemsidas mobilvänlighet är den primära referensen för hur den rankas.

Är din hemsida inte mobilvänlig idag? Get to work! Eller snacka med oss.

 

2. SIDHASTIGHET

Google är besatta av att leverera bäst UX och att leverera den blixtsnabbt. ”Desktop page loading time” har varit en rankingfaktor sedan tidigare, men har nu fått en tvilling som nu även mäter ”mobile page loading speed” som en del av din mobila ranking. När du förr i tiden sladdade in på PageSpeed Insights, bedömdes din hemsida mestadels på tekniska parametrar. Numera bedöms den efter optimering och hastighet.

För att maximera dina optimeringspoäng får du helt enkelt se till att allt som kan få din hemsida att ladda långsamt är fixat. Hur du maximerar dina hastighetspoäng är inte lika tydligt och ska tydligen vara omöjligt genom lokala test eftersom det är svårt att mäta exakt hur snabbt din sida laddar i varje enskilt fall. Men eftersom Google alltid utvecklar, tweakar och pillar med sina metoder och verktyg kommer vi garanterat se en förändring i detta system i framtiden.

 

3. DEN DIGITALA DJUNGELTELEGRAFEN SPELAR ROLL

Om ditt varumärke omnämns i den digitala världen plockar Google upp det i sina sökalgoritmer. Detta fungerar på två sätt. Genom ej länkade omnämningar lär sig sökmotorn ditt varumärkes identitet. Genom vidare analys av alla omnämningar skapar sig Google en bättre helhetsbild. Det andra sättet är genom olika komponenter såsom rykte, tillit, annonsering, klagomålslösnings, m.fl. Google lär sig här att skilja gott från ont. Som exempel Googles Search Quality Guidelines ger oss informationen att ett varumärkes digitala rykte faktiskt spelar roll för dess ranking.

 

4. AMAZON?

Japp. Du läste rätt. Amazon, det är förvisso ingen universal sökmotor, men de använder en algoritm som är liknande den Google har fast den nyttjas för sök internt hos Amazon. Varför är detta viktigt? Enligt en studie besöker 56% av kunder Amazon först när de ska handla, 51% kollar även på Amazon även om de har hittat varan någon annanstans. Amazon är den digitala handelns Google. Dvs, om du säljer en produkt och inte finns på Amazon, går du miste om en massa potentiella kunder.

Så om du säljer böcker, film, spel eller liknande – inkludera optimering för Amazon i din SEO-strategi. Och med tanke på att Amazon med största sannolikhet slår upp portarna i Sverige under 2019 är det viktigare än någonsin.

 

5. GDPR (DU TRODDE VÄL INTE DET VAR ÖVER ÄN?)

Vi skulle kunna skriva en massa text här. Men vi nöjer oss med att säga; Glöm inte att följa riktlinjerna för GDPR för det kommer bokstavligen ruinera dig om du inte gör det.

Är det verkligen så viktigt att tänka på i 2019? Oh ja. Det är skrämmande många företag som glömmer (eller skiter fullständigt) i att följa regelverket. Och det är ingen bra idé alls.

 

VI KAN SEO OCH VI ÄR ÄVEN TREVLIGA ATT SNACKA MED – VARFÖR INTE TA EN KAFFE MED OSS?