Adidas och Childish Gambino gjorde kampanj med airdrop

Ibland finns det funktioner i våra uppkopplade enheter som vi sällan tänker på när vi knådar fram idéer för reklamkampanjer eller finurliga stunt för digital marknadsföring av nya produkter.

Adidas och artisten Donald Glover (Childish Gambino) tog fasta på detta under festivalen Coachella genom att använda funktionen Airdrop för iPhones. Donald skickade helt enkelt Airdrops-inbjudan till random besökare på festivalen och de som tackade ja fick hämta ut ett par limiterade Adidas x Childish Gambino Nizza-sneakers inspirerade från artistens "Feels like summer"-video. Det fanns naturligtvis en liten hake för att få lägga vantarna skorna före alla andra. Du skulle godkänna ett kontrakt som tydligt ställde kraven:

  • Ta på dig skorna direkt vid upphämtning

  • Närvara på Donald Glovers spelning

  • Ha på dig skorna under hela festivalen

Å andra sidan, gratis skor som inte är släppta ännu. Det var troligtvis få som tackade nej till att skriva under. Utöver Childish Gambino har Adidas gjort samarbeten med Pharell Williams, Kanye West, A$AP Rocky och i dagarna blev det klart att de skrivit ett flerårigt avtal tillsammans med Beyoncé. 

Att använda Airdrop som en taktik för mediakanal är en oväntad och härlig lösning som fick fansen att komma närmare produkten. Vi hoppas på fler kreativa och roliga sneakerssläpp i samma anda från Adidas i framtiden. Snyggt jobbat helt enkelt!


adidas nizza x donald gloverBildcred: https://www.instagram.com/seanmchugh3/ 

 

HAR DU EN PRODUKT DU VILL
LANSERA PÅ ETT KUL SÄTT? 

KONTAKTA OSS

Senaste artiklarna

Google fasar ut tredjepartscookies, vad det betyder för dig?

Det har pratats om det i flera år, men nu händer det på riktigt. Google har börjat fasa ut stödet...

Så prioriterar ni era aktiviteter för maximal tillväxt

Har du en lång lista med idéer och initiativ, men svårt att veta vad du ska börja med? Med vår...

AI-policy? Varför du inte ska köra din brief genom en AI-klient

Vi har alla varit där. Tidsbrist, press och behovet av ett snabbt första utkast till en...