Trendspaning inom content marketing 2020

Ok, så över halva 2020 har passerat och vi är äntligen mitt i sommarsäsongen. Vad är bättre än att fira möjligheten till att bada, bära shorts och slippa frysa på morgonen än att kolla närmare på några trender för content marketing?

 


Podcasts börjar ta mer plats

Antalet podcastlyssnare har tredubblats under de senaste åren, och dessa siffror verkar endast öka. Men det handlar inte bara om att folk lyssnar på podcasts, de har blivit mer engagerade med sina favoritpoddar. Undersökningar visar på att lyssnarna har blivit mer dedikerade och lyssnar igenom hela avsnitt, och i de fallen det är typiska varumärkesstyrda podcasts är lyssnarna mer villiga att engagera sig med varumärket utanför podcasten.

Även om skämtet "alla har en podcast" florerar vilt, är sanningen att många stora varumärken fortfarande inte har hoppat på trenden med podcasts trots dess potential och möjligheter. Det skall dock nämnas att att bara göra en podcast för sakens skull är ingen bra strategi. Finns det en efterfrågan inom ditt företags eller varumärkes marknads för en podcast, go for it. Men kom ihåg att en podcast kräver disciplin. Den behöver en plan, och skötas kontinuerligt, en podcast som rullar på med en ad-hoc-lösning kommer sluta i katastrof.

Kanske du inte har tid eller resurser för att på egen hand rodda en podcast? Inga problem, undersök vilka podcasts dina kunder lyssnar på och sponsra dem. Eller varför inte inleda ett samarbete där du pratar om din produkt eller företag med programledarna för podden för en personligare approach gentemot dina kunder.

Om du fortfarande är skeptisk till betydelsen av podcasts så är det värt att nämna att den frispråkiga komikern Joe Rogan som har podcasten: "The Joe Rogan Experience" precis har skrivit ett avtal med Spotify för en miljard kronor.

Joe-RoganJoe Rogan | Michael Schwartz/WireImage

 

Ämnesorienterad content

Är du bekant med, eller redan arbetar med konceptet: pillar pages, kan du sluta läsa här, om inte, fortsätt gärna läs. Att utgå från ämnesorienterad content för att bygga auktoritet handlar om hur Googles algoritmer har utvecklats. Och att de nu tittar mer än bara en sida när de rankar den aktuella sidan.

Idag analyserar Googles algoritmer kontexten på valfri sida gälande hela sajten. Det blir en holistisk värdebedömning utifrån perspektivet från individens sökning. Låt oss ta ett exempel. Det finns två sidor som heter "Den ultimata guiden" där båda guiderna går igen om grunderna för off-roadkörning. Bägge guiderna har nästan samma innehåll men den första guiden finns på en sida som är dedikerad till off-roadkörning och den andra guiden finns på en sida som egentligen säljer begagnade bilar. Båda sidorna kommer rankas för grunderna för off-roadkörning. Men den första guiden kommer att rankas bättre eftersom den enligt Google kommer att erbjuda ett bättre värde för individen som sökte. I grund och botten handlar det om att bygga ämnesauktoritet.

Detta görs genom att skapa "pillar pages" som är grunden för ditt content market-initiativ. Och utifrån din pillar page bygger du vidare med din content. Ditt pillar page-content handlar om att täcka flera olika ämnen som hamnar under ett större ämne. T.ex.

Pillar page: ditt huvudämne

  • Off-Road

Subtopics: ämnen som stödjer ditt huvudämne 

  • Regler för Off-Road

  • Bästa Jeepen för Off-Road

  • Vilka däck passar bäst för Off-Road

  • Var får jag köra Off-Road i Västra Götaland?

Din pillar page är matig och väldigt djuplodande. Medan dina stödsidor kan vara mer lättsamma och detaljfokuserade på specifika ämnen inom ditt huvudämne. Denna metod bygger på att skapa tillit och auktoritet inom specifika ämnen som även kommer att påverka dina rankings.

pasted-image-0-309Bildcred: https://neilpatel.com/blog/pillar-pages-explained/

 

Lästips: Content marketing blogg

 

Konversationsbaserad marknadsföring

Konversationsbaserad marknadsföring bygger på att du engagerar dig med dina kunder på ett mer "äkta" sätt (även om du gör det via en chatbot). Genom att engagerar dig i konversationer med din målgrupp kan du lära dig mer om deras personlighet, deras behov och deras mål – utan att behöva tvinga dem att fylla i ett formulär. 

 Konversationsbaserad marknadsföring bygger även på att minimera "driftstopp" i din relation med dina kunder genom att:

  • Minimera tiden du behöver för att lära dig mer om kunden

  • Minimera tid och effort för kunden att finna informationen den söker efter

  • Minimera mellanrum mellan ditt och kundens engagemang (då konversation ofta sker i realtid)

För dig handlar det om att investera i de verktyg som krävs för att kunna konversera med dina kunder i realtid, det kan vara mänsklig kontakt eller via en chatbot. När du väl har dina verktyg på plats, behöver du säkerställa att de fungerar som din målgrupp förväntar sig att de ska göra.

Skapa scripts för din chatbot som den använder under konversationer:
Detta betyder att den ska använda ditt företags eller varumärkes tone-of-voice, samtidigt som den levererar kvalitativ information och ändå håller ett flöde som känns som en konversation.

Din chatbot behöver ett bra bibliotek av content/data att hämta information från:
Din målgrupp vill ha svar snabbt, eller kunna navigeras in mot mer djupare content. Det är viktigt att din chatbot kan hitta detta snabbt på din hemsida.

Detta betyder att utöver att skapa content behöver du även organisera och tagga upp ditt content ordentligt. Just chatbots i kombination med AI (Artificiell Intelligens) kommer vara en stor del av framtiden och vi är spända på att se hur detta kommer utveckla sig med hjälp av ny teknologi.

rock-n-roll-monkey-R4WCbazrD1g-unsplashRock'n Roll Monkey på Unsplash

 

Lästips: Röstaktivering

Video och live-stream fortsätter sitt segertåg

Börjar vi bli tjatiga med vårt snack om video? Well, så är det bara, och ju länge som video inom content marketing ökar, kommer fortsätta att tjata om det.

Kortfattat, den moderna konsumenten förväntar sig video-content idag, samtidigt som video håller målgruppen engagerar under en längre tid än någon annan form av content. I en undersökning gjord av LiveStream svarade 80% av de tillfrågade att de hellre tittar på en video än läser en bloggpost. Samma undersökning visade även att 81% av de tillfrågade tittade på mer video än föregående år.

“Vi är övertygade om att under 2020 kommer Youtube att vara den plattform som företaget och varumärken ökar mest. Till skillnad mot Facebooks överdrivna prismodell är Youtube-annonsering är mindre guldgruva.  Dessutom är det video, vilket har en bättre ROI om företaget eller varumärket kan skapa kvalitativt och engagerande content."
- Brian Fanale, My Lead Systems Pro


 

Hur vill du utveckla din content marketing – eller är du kanske redo att starta med det? 

Prata med oss. Så kan vi hjälpa dig.

KONTAKTA OSS

Omslagfoto av NeONBRAND på Unsplash

Senaste artiklarna

Guide till growth marketing för B2B

Introduktion:

Välkommen till vår omfattande guide om growth marketing för B2B-företag. I dagens...

Reklamfilmer Super Bowl 2024

Reklamfilmernas julafton är äntligen här. Och som vanligt bjöds vi på en kavalkad av snordyra ...

Spårning i en värld efter tredjepartscookies

I dagens digitala marknadsföringslandskap är förändringar i luften när det gäller...