Hur du använder Instagram stories för att sälja

Instagram stories är ett kreativt sätt att skapa snygg, rolig och spännande video-content. Men det finns även en funktion som låter företag tagga sina produkter i sina stories, vilket möjliggör köp direkt via appen. Detta är en naturlig utveckling av det digitala landskapet med fokus på smidiga kundlösningar och samtidigt möjligheter för merförsäljning. Och det är snyggt. Att se en snygg produktbild på Instagram och sedan leta reda på produkten på företagets hemsida är såååå 2016, men att klicka på den lilla ikonen på plagget och köpa (nästan) direkt är väldigt 2019.

Visst låter det så mycket bättre? Här är 5 enkla steg för att steppa upp ditt sälj-game med hjälp av stories på Instagram.

 

1. Förklara köp-i-app för dina kunder

Det är lätt att tro att alla hänger med i vad som är nytt på internet. Så är inte fallet. Om du överväger att börja pusha dina produkter via Instagram stories, inled med att skapa en story där du går igenom hur dina kunder kan köpa produkter i dina stories med några enkla steg.

2. Håll din content personlig och avslappnad

Även om just denna funktion kan hjälpa dig att skapa mer affärer ska du inte låta det överskugga den grundläggande känslan av Instagram Stories som är en utmärkt kanal för genuin och personlig kommunikation med dina kunder. Med andra ord. Kör på som du brukar, använd Instagram stories för att sälja,  men se till att tagga produkterna i dina stories. Det är detta som kallas social selling.

3. Bygg hype med hjälp av stories

Scenario: Du ska snart lansera en produkt. Varför inte visa lite små teasers av den kommande produkten eller "behind the scenes"-material? Få folk taggade innan den är släppt. Eller varför inte göra den Instagram-exklusiv? Baserat på den försäljningen får du en bra uppfattning om den är värd att placera i ditt ordinarie sortiment eller inte.

eaters-collective-129481-unsplashArtikelbild av Eaters Collective på Unsplash

 

4. En produkt är bra. Flera är produkter är bättre

Säljer du mer än en produkt? Tagga dem alla. Få folk att bli sugen på hel outfit eller tillbehör. Erbjud en varierad palett av olika möjligheter för dina kunder inom samma kluster av stories.

5. Analysera vad som funkade och vad som inte funkade

Vilka stories fungerar starkast hos dina följare? Vilken typ av bilder leder till mest försäljning? Vilket format skapar störst engagemang? Håll koll på dessa data för att snickra fram effektiva strategier när du klurar ut din framtida content. 

 

INSTAGRAM TESTAR NYA METODER

Den 19 mars 2019 meddelade Instagram att de rullar ut en stängd beta i USA som ska testa köp utan att behöva lämna Instagram-appen. Dvs, eliminera steget mellan Instagram och företagets hemsida för att göra det lättare för kunden. När (och om) det kommer til Sverige återstår att se.

Skärmavbild 2019-03-20 kl. 09.12.52

 

 VILL DU SNACKA MER OM INSTAGRAM STORIES ELLER BARA TA EN KOPP KAFFE MED OSS?

KONTAKTA OSS

 

Omslagsbild av Ashim D’Silva på Unsplash

Senaste artiklarna

Guide till growth marketing för B2B

Introduktion:

Välkommen till vår omfattande guide om growth marketing för B2B-företag. I dagens...

Reklamfilmer Super Bowl 2024

Reklamfilmernas julafton är äntligen här. Och som vanligt bjöds vi på en kavalkad av snordyra ...

Spårning i en värld efter tredjepartscookies

I dagens digitala marknadsföringslandskap är förändringar i luften när det gäller...