Tips för kreativitet

Kreativitet är grunden som marknadsföring står på. Det är nyckeln till att få ut ett budskap, berätta en historia, hitta finurliga kreativa lösningar på utmaningar, skapa design, film, foto eller nya ord som säljer. Kort sagt, bakom varje idé finns en kreativ tanke och kreativitet är den röda tråden som håller ihop allt. Men som humöret eller lusten för smågodis kan kreativitet vara något som går upp och ner, och ibland hamnar man i en svacka. Så därför tänkte vi prata om kreativitet.

Träning är bra för både knopp och kropp

Alla har vi olika inställning till fysisk träning. Somliga älskar det, somliga hatar det. Men visste du att när du rör på dig så ökar din puls, ditt hjärta slår fortare och blodet pumpar snabbare i kroppen vilket gör att blodflödet till dina muskler och din hjärna ökar. En promenad i rask takt ökar blodflödet till din hjärna med ungefär 20 procent. För den som orkar springa – ökar det mer. Det ska dock nämnas att om du tror att ett stenhårt träningspass innan pitcharbetet är en bra idé, bör du tänka om. För hård träning innebär minskat blodflöde till din hjärna. Vilket innebär dåligt med guldäggsvinnande idéer.

Poängen är att regelbunden träning gör att din hjärnas förändringsbenägenhet ökar, vilket innebär att den enklare bygger nya och starkare banor mellan de olika loberna. Vilket förenklat betyder att kreativiteten ökar.

creativity

Kreativitet är ett obehag som du behöver tackla på rätt sätt

Kreativitet är ibland att blotta sig själv. Det är utmanande, det ställer krav och ofta finner du dig på en plats där utgångsläget är ett problem utan en tydlig lösning. Kreativitet blir ofta personligt varpå förhållandet mellan kund och kreatör kan bli extra emotionellt när kunden inte förstår eller gillar idén som du har presenterar. Det är här som mental träning kommer in i bilden, att lära sig att leva med mentalt obehag, att lämna prestige hemma, att inte se det som personligt och att lära sig att ”kill your darlings”. Kreativ ångest är tufft och sliter på både humöret och självförtroendet. I dessa lägen är det bra att prata med sina arbetskollegor eller med en vän eller kanske t.om. en terapeut. Att prata med andra hjälper dig att förstå att du inte är ensam om att känna dig kreativt tom ibland. Vi har alla varit där. Den som påstår något annat ljuger för sig själv.

Det finns mängder av böcker inom kreativitet, men en relativt nysläppt bok som vår copywriter Mike verkligen vill slå ett slag för är: John Cleese – Creativity: A Short and Cheerful Guide som enligt Mike är en briljant bok skrivet från ett annorlunda perspektiv.

John Cleesy

 

Have a break (don’t have a Kit-Kat)

Edward de Bono var en läkare, psykolog, filosof och författare som vissa människor krediterar för att ha myntat den "kreativa pausen". Det är ungefär lika enkelt som det låter: lägg in avsiktliga pauser i ditt arbetsflöde. När du har funderat eller jobbat ett tag, stanna upp en stund och ta en paus.

Investera och inspireras av ett eget idékapital

Det finns olika vägar att nå ditt mål här. En väg är att hitta saker som inspirerar dig och skapa ett moodboard för det. Färg, form, text, osv. Ett kreativt moodboard som inspirerar dig när du behöver en extra spark i rumpan för att knäcka utmaningen i pitchen. En annan väg att gå är att skapa en idébank av dina egna idéer för kunder du har, kunder du skulle vilja arbeta med eller bara idéer generellt. Att skapa en sådan bank ger dig en digital trollerilåda där du alltid kan rota runt efter ny inspiration och faktiskt ibland hitta svaret på ett kommunikativt problem som du inte kommer runt.

Just när det kommer till idékapital och tillvägagångsättet för att få ned det kan det ibland vara värt att testa old school med papper och penna. Skaffa en liten anteckningsbok, en bra penna och kör på. Eller en iPad Mini och en iPencil eller liknande produkter om du vill vara mer digital. Och varför inte leka runt med någon AI-tjänst för att sparka igång tankarna? Oavsett val kan det vara en bra idé att alltid ha tillgång till verktygen som låter dig samla dina idéer.

Kreativitet AI

Bild genererad av AI.


Jakten på de inte ännu funna intrycken

Kreativitet handlar om att bryta mönster och tänka i nya och annorlunda banor. Och detta är något som går att öva på. Go big or go small, i slutändan handlar det om att tänka till och göra nya saker. Utmana dig själv och dina invanda mönster! Förslag på saker du kan göra:

  • Ta en ny väg till jobbet
  • Lyssna på ny musik
  • Testa ny mat
  • Läs en bok
  • Titta på film utanför din normala genre
  • Klä dig annorlunda
  • Spela tv-spel
  • Lyssna på en podd
  • Gå på museum
  • Sätt dig i en park och titta på folk
  • Ta en tuschpenna och kladda på ett papper
  • Kliva upp ur sängen på ett nytt sätt
  • Gå ut med kompisens eller grannens hund
  • Lägg ett pussel
  • Testa en ny sport (Men kanske inte padel)


Kaffe och cigg är ingen bra start på dagen

Att äta rätt – är kanske den tråkigaste meningen som går att ta i sin mun (pun intended). Alla vet ju att en bit kall pizza från gårdagen är världens bästa frukost. Men det finns faktiskt faktorer att väga in (pun intended igen) när det kommer till just frukost som kan vara bra att veta. Nötter och frön boostar dina serotoninnivåer och är en bra källa för vitamin E. Valnötter är ett bra val eftersom de även innehåller Omega 3. Den där semikända snubben Steve Jobs hävdade vi något tillfälle att hans kreativitet kom från en diet baserat kring att äta mycket frukt. Och det finns vetenskap som backar upp detta. Frukt innehåller aminosyror och Tyrosin som hjälper till att syntetisera protein och hålla hjärnan i bra form. Ett bra val är blåbär eftersom de har antioxidanter och hjälper kroppen att bilda dopamin, som är en av de viktigaste signalsubstanserna i det centrala nervsystemet. 

Moralen i sagan? Blåbär, nötter och frön = bättre än kall pizza för att knäcka idéer.


Våga ha tråkigt

Ja, det låter kanske helt befängt, men enligt en studie som gjordes av Huffington Post lärde vi oss att vara uttråkad faktiskt kan sända dig rakt in i en virvelvind av kreativitet. Teorin lyder som följande: en uttråkad hjärna söker efter att bli stimulerad. När du är uttråkad känner du dig ointresserad och obekväm vilket motiverar dig att söka efter någonting. Detta i sin tur leder till dagdrömmar som är en plats för att utveckla nya idéer. Så i stället för att schemalägga din dag med produktivitet – gör ett experiment. Spara lite tid för att göra ingenting och låt din hjärna vandra fritt. Vem vet, kanske är det i den mentala vandringen som du har ett ”aha”-moment!

 

Brave Agency

 

 

Senaste artiklarna

Guide till growth marketing för B2B

Introduktion:

Välkommen till vår omfattande guide om growth marketing för B2B-företag. I dagens...

Reklamfilmer Super Bowl 2024

Reklamfilmernas julafton är äntligen här. Och som vanligt bjöds vi på en kavalkad av snordyra ...

Spårning i en värld efter tredjepartscookies

I dagens digitala marknadsföringslandskap är förändringar i luften när det gäller...