Varför gamification är ett utmärkt verktyg för din marknadsstrategi

Har du någonsin funderat på att gamifiera ditt varumärke eller dina produkter? Gamification håller på att bli mer och mer integrerat i våra dagliga liv och det är dags att addera det i din marknadsstrategi om du inte redan gjort det.

Några av de ledande företagen inom gamification är Starbucks, McDonald’s och Coca-Cola, men konceptet fungerar lika bra för mindre företag. Så vad är hemligheterna med gamification och varför är det så effektivt? De tre ingredienserna är: Prestation, Tävling och Nöje. Andra viktiga faktorer är belöning och status då det ökar kundengagemang och även varumärkeslojalitet. Här är 5 tips för dig att starta med.

 

 1. GAMIFICATION KAN HJÄLPA DIG ATT NÅ DINA MÅL

Gamification är ett perfekt sätt att hålla dina kunder engagerade med ditt varumärke. Men innan du startar, var säker på att du kan relatera till dina affärsmål. Hitta inte bara på en gamifierad idé bara för sakens skull. Det behöver finnas ett starkt syfte just för din verksamhet. När du har satt dina mål, se till att du kan följa upp dem genom att integrera ett analysverktyg.

 

 2. DESIGNA MED KUNDEN I FOKUS

Har du gjort din research ordentligt? Om inte, kan det vara risk för att du tar en rejäl omväg helt i onödan. Om dina kunder inte är mottagliga för gamifierad content kommer de inte spela, hur bra ditt spel än må vara. Och om de gillar spel, kommunicerar du med en inbiten Candy Crush-spelare eller en proffsig Fortnite-spelare. Båda gillar spel. Men är helt olika målgrupper.

När du kommunicerar med din målgrupp på rätt sätt bygger det ett personligt förhållande mellan ditt varumärke och målgruppen, vilket är gör det mer inbjudande för kunderna att köpa dina produkter eller nyttja dina tjänster. Genom att integrera dina nyckelvärden kan du bygga ett community där dina kunder pressar varandra till vinst genom gamification samtidigt som de håller sig inom varumärket.

 

3. BÖRJA SMÅTT OCH SKALA SEDAN UPP

Att köra små utmaningar och quizzar är effektivt och kommer inte att lämna ett stort svart hål i din marknadsföringsbudget. Det kan även ge dig bra insikter kring hur dina kunder är mottagliga för en gamificationupplevelse. Något så enkelt som en tävling kan resultera i en större publik med en ökning av delningar och kommentarer i sociala medier. En interaktiv och minnesvärd upplevelse med ditt varumärke skapar nya relationer med nya besökare som kan konverteras till kunder.

 

4. GIVEAWAYS ELLER INCITAMENT FÖR ATT SPELA

Vad kommer din publik tjäna på att delta i en gamifierad upplevelse? Se till att ha detta klart för dig, annars kommer du att potentiellt förlora några spelare innan de har ens har testat spelet. Belöningen kan vara allt från en rabattkod, gratisprodukter eller tidig tillgång till en produkt eller tjänst. Ditt spel, utmaning eller Quiz behöver dock vara skapligt enkel, annars kommer folk inte spela det. Människor idag har ungefär samma koncentrationsförmåga som en guldfisk, så de tröttnar fort. Riktigt fort. Vi snackar ungefär 7 sekunder.

 

5. DET SKA VARA SKOJ, SKOJ, SKOJ

Samla märken, besegra uppdrag eller plantera frön. Du behöver inte vara superkreativ för att få dina kunder att interagera med ditt varumärke. Genom att förstå dina kunders utmaningar och grundläggande behov kan ett varumärke göra vardagen lite roligare för sina kunder genom just gamification.

 

 VILL DU SNACKA GAMIFICATION ELLER BARA TA EN KOPP KAFFE MED OSS?

KONTAKTA OSS

 

Senaste artiklarna

Guide till growth marketing för B2B

Introduktion:

Välkommen till vår omfattande guide om growth marketing för B2B-företag. I dagens...

Reklamfilmer Super Bowl 2024

Reklamfilmernas julafton är äntligen här. Och som vanligt bjöds vi på en kavalkad av snordyra ...

Spårning i en värld efter tredjepartscookies

I dagens digitala marknadsföringslandskap är förändringar i luften när det gäller...