5 tips för YouTube

YouTube är världens andra mest populära sajt efter Google. Det betyder att det är en fantastisk plattform för marknadsföring som har en användarbas på över en miljard människor som varje dag spenderar över en miljard timmar för att titta på content. Över 90% säger att de har upptäckt nya varumärken och produkter på YouTube. Med det sagt, här kommer nyttiga 5 tips för YouTube.

1: Att navigera det sociala landskapet

I grund och botten är YouTube ändå ett socialt nätverk. Med fokus på det "sociala" som betyder att du måste engagera dig i dina fans och prenumeranter för att få din kanal att växa. Många kreatörer lägger ner all sin tid och energi på att bara skapa videor. Men innehållsskapande är bara halva jobbet. Om du vill utveckla din YouTube-kanal måste du lägga tid på engagemang. Använd dina videor och dina videobeskrivningar för att ställa frågor till dina följare och ge dem ett skäl att vilja interagera med dig.

Få dina prenumeranter att känna att deras observationer, kommentarer och förslag är uppskattade. Ett vanligt knep för att få mer engagemang är att ge dina prenumeranter den typ av innehåll som de skulle vilja se på din kanal. Lyssna på vad de har att säga.

Precis som med andra sociala nätverk, bör du sträva efter att svara på kommentarer så snabbt som möjligt, eftersom det här är det bästa sättet att få i gång en konversation. Dessutom, om du får några negativa kommentarer, vill du inte att de lämnas obesvarade för länge för att andra ska se. YouTube kan vara ett tufft landskap och det finns många idioter där. Men försök alltid att bemöta kritiker med ett öppet sinne i stället för ilska.

 

2: Gott häng i gäng ökar engagemang

Ett bra sätt för att öka ditt engagemang - som har en direkt effekt på dina kanalers framgång - är att utnyttja fliken: Community. Här kan du lägga upp innehåll precis som du skulle göra på Facebook eller Twitter, till exempel för att engagera med din publik (både prenumeranter och icke-prenumeranter). Använd utrymmet för att lägga upp allt slags engagerande innehåll. Som en bild bakom kulisserna från din senaste inspelning. Eller kanske en GIF som marknadsför en kommande video. Var noga med att också berätta för din publik om ditt community. Du kan lägga upp en video om det där du pratar om ditt community och be folk att spana in det.

För dem som inte prenumererar finns det en "Prenumerera" -knapp som gör det möjligt för användare att prenumerera på inlägg direkt från ditt community. Vilket är ett smart sätt få ut din kanal även till de som inte prenumererar på själva kanalen. Målet därefter är att göra dem till prenumeranter av kanalen.

nubelson-fernandes-9_kmkhP5YwQ-unsplashFoto av Nubelson Fernandes på Unsplash

3: Ha en plan och håll dig till planen

Det är väldigt svårt att få en kanal att växa om du inte publicerar nytt innehåll konsekvent - och ofta. Så skapa och publicera innehåll regelbundet.

Naturligtvis är det lättare sagt än gjort, men disciplin går att finna i planering. Så planera din content i förväg. Skapa ett innehållsschema så att du kan planera dina uppladdningar. När du skapar ditt innehållsschema bör du överväga den tid du behöver för att skapa och redigera ditt innehåll.

Håll reda på vad du laddar upp – och när. På sätt erbjuder du content konsekvent. Du kan inte bara nå fler människor desto fler videor du har, utan dina prenumeranter vet exakt när de ska förvänta sig en ny video från dig.

Ta dig tid att skapa ett schema i förväg:

  • Ställ in veckodagar (helst flera dagar i veckan) och exakt tid för att ladda upp dina videor varje dag
  •  Planera en mångsidig innehållsstrategi med flera typer av videoklipp: hur-man-gör-videor, animerade videor och så vidare

 

4: En bra thumbnail säger mer än 1000 ord

Första intrycket är allt. Och din videos miniatyrbild är din chans att göra ett stabilt första intryck. Hård fakta: användare bedömer dina YouTube-videor efter de miniatyrbilder du använder. En miniatyrbild kan antingen göra att de vill titta på din video eller få dem att scrolla vidare. Uppenbarligen vill du inte att det senare ska hända.

Anpassade miniatyrbilder tar minuter (till och med sekunder när du väl har skapat en mall) att skapa. Och de kan göra skillnad för din framgång på YouTube. Det beror på att den slumpmässiga miniatyrbilden du får är tråkig och sällan iögonfallande. Men en färgglad och väldesignad miniatyrbild kommer att fånga människors uppmärksamhet och hjälpa dina videos att sticka ut i mängden.

 

Lästips: Den ultimata guiden till videproduktion

 

5: YouTube är lika mycket Google som Google

Google må vara kung, drottning och Michael Jackson när det gäller sökmotorer, men YouTube finns där uppe med de bästa av dem. Som nämnts tidigare är det den näst mest populära webbplatsen i världen, med hundratals miljoner människor som använder den dagligen. Och de söker aktivt efter videor så du måste se till att de också kan hitta dina. För att få mer synlighet på Google optimerar du dina blogginlägg och webbplats för SEO. På samma sätt måste du optimera dina videor för YouTubes sökmotor.

Det finns flera viktiga element som spelar in i YouTube-videooptimering. Några av de viktigaste är dock sökorden och taggarna du använder. Precis som du skulle med blogginlägg, använd relevanta sökord i dina rubriker och videobeskrivningar och lägg till relevanta taggar för varje video du lägger upp.

Till hjälp kan du använda ett verktyg som TubeBuddy, som är ett YouTube-certifierat webbläsartillägg med flera användbara funktioner, inklusive SEO-funktioner för video. Det kan hjälpa dig:

  • Ta reda på vilka sökord och taggar dina konkurrenter använder framgångsrikt i sina videos
  • Få taggförslag när du skriver din videobeskrivning och rubrik
  • Spåra dina videos rankningar
  • Hitta de mest använda taggarna för alla ämnen/nischer

 

Behöver du hjälp med att komma igång med YouTube?
Brave Agency kan hjälpa dig.

KONTAKTA OSS


 

Omslagsbild av Alexander Shatov på Unsplash

Senaste artiklarna

Guide till Google Ads Quality Score

De flesta är bekanta med sitt tillgängliga Quality Score (QS) för individuella sökord i sitt...

5 tips för YouTube

YouTube är världens andra mest populära sajt efter Google. Det betyder att det är en fantastisk...

5 content marketing-tips för e-handel inom B2B

Den globala e-handelsmarknaden för B2B är värderad till runt 12 biljoner dollar. Och beräknas...