Annonsera på Facebook

Låt oss börja med att prata om Facebook. Så ok, du känner att det är dags att annonsera på Facebook och du är taggad till tusen! Fine, häll upp en kopp kaffe, vässa pennan, för här kommer en hög med användbara tips!


MEN FÖRST, VARFÖR FACEBOOK?

Att annonsera på Facebook är fortfarande relativt billigt sett till andra kanaler såsom TV och print (som för övrigt är sjukt överprisat). Du har full kontroll över vem som ser din annons genom den enorma mängd data som Facebook bidrar med och kan därför precisera din målgrupp ned på makronivå.

 

THE FACEBOOK PIXEL

Det absolut första du gör är att installera Facebooks ”pixel” på din hemsida. Pixeln ser till att du kan nå besökare efter att de har varit på din hemsida. Den hjälper dig även att analysera besökare som har kommit till din hemsida via Facebook. Tänk att pixeln är som en fluga på väggen, ingen ser den, men den snappar upp allt som händer.

 

MÅLSÄTTNINGAR

Vad du behöver göra innan du börjar att skissa på din annons, är att göra det tydligt för dig vilket/vilka mål du har med annonseringen. Är det att locka nya besökare till hemsidan? Generera leads? Facebook har 11 olika annonseringsmål, beroende på vad du vill åstadkomma med din annons. Och dessa är:

Brand awareness: 
Introducera ditt varumärke till en ny publik.

Traffic: 
Driv trafik till en specifik hemsida eller app.

Engagement: 
Nå en bred målgrupp för att öka antalet Page likes och inlägg. Öka antalet besökare till ditt event eller locka andra att utnyttja ett erbjudande.

App installs: 
Övertyga människor att installera en app.

Video views: 
Få fler att se en video. 

 

jakob-owens-199505-unsplashBild av Jakob Owens på Unsplash

 

LÄS MER: Video i content marketing 2019

 

Lead generation: 
Få in nya kandidater i din sales funnel.

Messages: 
Uppmuntra fler till att kontakta ditt företag på messenger

Conversions: 
Få fler till att göra en specifik händelse på din hemsida, som att prenumerera på ditt nyhetsbrev eller att köpa en produkt.

Catalog sales: 
Ladda upp din produktkatalog i Facebook för att kunna visa folk annonser med varor som de tidigare har visat intresse för (t.ex. lagt i varukorgen).

Store visits: 
Locka besökare som är i din närhet, till din butik.

 

VÄLJ DITT ANNONSFORMAT

Video: 
En videoannons är ett effektivt sätt att nå ut till din målgrupp på.

Carousel ads: 
I en karusellannons kan du använda upp till 10 bilder.

Slideshow ads: 
Skapa korta videoannonser med hjälp av bilder.

Collection ads:
Visa upp en eller flera produkter som är klickbara för att köp (fungerar endast på mobil).

Instant experience ads: 
Annonser i full-screen format som laddar snabbt.

Lead ads: 
Är skapade så att besökaren skall kunna ge sin kontaktinformation lätt. Det kan t.ex  vara en prenumeration, produktprover eller att få en gratis guide skickad till sig. 

Dynamic ads: 
Perfekta för att nå besökare som du tror är intresserade av din produkt. Den kan visa upp produkter som en besökare har lagt i sin varukorg, men inte köpt.

Messenger ads: 
Foto, carousel, display och videoannonser kan alla visas i messenger.

 

MÅLGRUPPSANPASSNING

När du skapar en annons så väljer du vem du vill rikta din annons mot, du kan anpassa målgruppen efter intressen, ålder, kön, plats m.m. eller så kan du skapa en lookalike audience eller "re-target" personer som har visat intresse för ditt företag. Kanske är: Kvinna 25–35 år, bosatt i Norrbotten med intresse för healing och fiske, men inte smink – din optimala målgrupp?

targetgroup

Re-target: 
Är annonser som riktar sig till personer som har besökt din hemsida, tittat på en specifik produkt eller gjort andra aktiviteter på din hemsida eller Facebook-sida. Varför vill kommunicera med dessa igen? För att de flesta köper inte en produkt eller tjänst som de ser för allra första gången.

Men kom ihåg att ställa in så att varje person inte ser din annons alltför många gånger, annars kan det ha en negativ effekt (vi vet ju alla hur irriterade vi blir när samma annons dyker upp gång på gång).

Lookalike audiences: 
Används för att hitta tvillingar till din målgrupp. Du kan hitta tvillingar till din befintliga målgrupp baserat på e-post, telefonnummer och besökare från webben. För att komma igång behöver du ladda upp en e-postlista och skapa en lookalike audience baserat på den listan.

 

DIN ANNONS

Du kan med fördel skapa ett par annonser som riktar sig till specifika målgrupper. Om vi tänker oss att du säljer handgjorda trummor så kan en annons rikta sig till personer som lyssnar på Reggae och som har intresse för musikinstrument. I ett videoklipp kan en man med rastaflätor trumma i takt till Bob Marleys “Jammin”, med ditt trumset. Medans en annan video visar en hårdrockare som trummar loss för fullt! På detta sätt lockar du specifika målgrupper att köpa samma produkt.

 

Slack

 

Bilden:
När det kommer till att skapa annonsen så är det viktigt att du har en bild som sticker ut från mängden med en tydlig CTA som har max 20% text. Denna regel finns till eftersom undersökningar visat att bilder med lite text presterar bäst i annonskampanjer. Det finns ett verktyg för detta. 

Video:
När det gäller videoannonser så bör de vara i max 15 sekunder och nämna ditt företagsnamn inom 3 sekunder, detta eftersom Facebooks undersökningar visar att besökare är 23% mer troliga att minnas ditt företagsnamn om det nämns i den början av videon. Vi har skrivit en artikel om video i marknadsföring där du kan lära dig mer.

 

ANALYSERA OCH OPTIMERA

Se över dina resultat och optimera kontinuerligt för att nå det resultat som du önskar. Märker du att kvinnor i 35-45 årsåldern är den grupp som engagerar sig mest i din annons så kan det vara en idé att anpassa målgruppsinställningarna därefter. Du kan A/B testa för att se vilken version av din annons som presterar bäst.

Tips: Börja med en låg budget och testa dig fram.

optimera

 

Annonsering på Instagram


Det finns över en miljard användare på Instagram, EN MILJARD! Det är ungefär 1/7 av jordens befolkning, eller några färre än hela Kinas befolkning. Hur man än ser det så är det jäkligt mycket och definitivt en bra plats att nå ut på. Det är fortfarande relativt billigt att annonsera på Instagram, och de utvecklar hela tiden erbjudandet av marknadsförings-metoder och möjligheter.

spotify

 

Men hur skapar man en lyckad kampanj?

  1. Identifiera din målgrupps problem, varför behöver de din produkt? Försök att sätta dig in i dina kunders situation - vilka problem och möjligheter i

    deras vardag påverkar dem? Ha detta i baktanken under skapandet av din annons.

  2. Berätta en historia. Nå fram till din målgrupp med engagerande content. Både bild och text är viktigt när du skapar en annons på Instagram. Vi har skrivit en artikel om storytelling i marknadsföring, där kan du öka på dina kunskaper kring storytelling.

  3. Tydliga och relevanta CTA. Du kan välja vilken typ av CTA du vill ha i din annons, en “läs mer” knapp kan passa mot en kall målgrupp medans en “handla nu” knapp kan passa sig bättre mot en målgrupp som känner till ditt varumärke.

  4. Använd mer video! Video har tagit sociala medier med storm och är ett utmärkt sätt att nå ut med mycket information på kort tid.

  5. Svara på ALLA kommentarer under din annons.  Goda kundkontakter är A och O. Du vill skapa en god vibe i kommentarsfältet.

  6. Analysera och optimera. Vilken målgrupp svarar bäst? Se över statistiken och optimera därefter.


TYP AV ANNONSERING

Det dagsläget finns 5 olika typer av annonsering på instagram. Glöm inte att du behöver koppla din Facebooksida till Instagram för att kunna skapa en annons.

  • Photo Ads är helt enkelt ett foto i fyrkantigt format eller i landskapsformat.

  • Video Ads kan vara upp till 60 sekunder långa (tack och lov tog de bort 15-sekundersgränsen).

  • Carousel Ads kan ha allt från 2 till 10 bilder (eller video) som man kan swipa sig igenom.


    carousell

  • Slideshow Ads är precis som carousel uppbyggt av en mängd bilder, men här roterar de automatiskt.

  • Stories Ads är den nyaste typen av annonser och kan bestå av bilder eller video och visas i Stories.

 

KAMPANJOBJEKTIV

När du annonserar på Instagram så behöver du välja kampanjobjektiv. Dessa är potentiella mål du har med din annons. Ditt val ligger till grund för priset på din annons och hur den optimeras.

  • Brand awareness: väljer du om du vill dra uppmärksamhet till ditt märke, den riktar sig åt människor som troligtvis skulle uppskatta ditt varumärke.

  • Reach: liknar “Brand awareness” men här når du så många som möjligt utan att se till målgrupp.

  • Traffic: använder du om målet är att driva trafik till din hemsida.

  • App installs: lockar till att ladda ner en app.

  • Engagement: kan du använda när du vill locka till ett erbjudande

  • Video views: uppmanar till att öka antalet views på din video, carousel eller slideshare.

  • Lead generation: fungerar bra för att samla in information från dina användare, det kan gälla t.ex nyhetsbrev. Perfekt för framtida remarketing.

  • Conversions: passar dig som driver en e-handel, här är målet konvertering på din hemsida. (Du måste dock ha en Facebook-pixel installerad.)


    Annons

 

När din annons väl är ute så vill du analysera och göra justeringar efter vilken målgrupp som presterar bäst, du kan även testa målgrupper mot varandra och se vilka CTA som presterar bäst. Instagram ads kan ge dig otroligt bra resultat, förutsatt att de riktats mot rätt målgrupp. Glöm inte att även Instagram stories är en utmärkt plats att annonsera på.

Lycka till och hoppas att våra tips och tricks hjälper!

 

KÄNNS DET SOM ATT DU HAR KOLL PÅ LÄGET ELLER VILL DU VETA MER?
KONTAKTA OSS

 

Omslagsbild av Will Francis på Unsplash

Senaste artiklarna

Vad är en kundresa?

En kundresa är en berättelse om att förstå dina användare, hur de beter sig medan de besöker din...

Nyheter från HubSpot

Det är dags att sätta "C" tillbaka i CRM enligt HubSpot. Plattformen har just blivit mer...

Förbättra hastigheten på din hemsida

När vi pratar om prestanda för en website pratar vi ofta om hastighet. Har din sida en dålig...