Förbättra din öppningsgrad med HubSpot

Att skicka ut e-post är ett utmärkt sätt att informera om nyheter och att vårda relationer med gamla, nya och potentiella kunder. Gränsen mellan spam och informativt är idag en tunn linje och en guide för att skapa det perfekta utskicket som öppnas av exakt alla mottagare kommer (troligtvis) aldrig kunna skapas. Däremot går det alltid att förbättra sin open rate med olika trick och knep i HubSpot.

 

1. Anpassa avsändarens namn

Istället för att skicka ditt e-postmeddelande från en generisk avdelning eller ditt företagsnamn kan du försöka skicka e-postmeddelandet som om det kommer från en riktig person. Ännu bättre, om din HubSpot-portal är syncad med ditt CRM kan du försöka skicka e-post från din kontakts säljrepresentant. Att se ett välkänt namn i inkorgen kan signifikant bidra till en högre open rate.

 

2. Anpassning av ämnesrad

Anpassning är nyckeln till att öppna dina e-postmeddelanden. När människor känner att ett e-postmeddelande har anpassats för dem, är de mer benägna att öppna meddelandet. Använd symboler som förnamn, företagsnamn, bransch, födelsedag, personlighet och mer för att förbättra dragkraften hos ditt utskick.

Visste du att enligt Campaign Monitor är det sannolikt att 26% av e-postmeddelanden med personliga ämnesrader öppnas. Här är några exempel med föreslagna standardtecken (i händelse av att kontaktens förnamn är okänt och du bara har deras e-postadress):

  • Handplockat för dig den här veckan, - Standard: min vän

  • Hur går det med? - Standard: ditt företag

  • Är det dags för en förändring? - Standard: ditt företag

  • De senaste marknadsföringstrenderna för - Standard: din bransch

Tips:
Att skicka ett testmeddelande till dig själv kan hjälpa dig att se så allt ser bra ut. Utnyttja HubSpots testfunktioner och skicka meddelandet till dig själv som några olika kontakter för att få en full översikt över hur ditt brev ser ut.

 

3. Undvik “spammigt” snack

Att använda ett ”spammigt” språk är en säker metod att filtreras ur inkorgen, särskilt för avancerade mailklienter som Gmail. Ta en titt i ditt eget spamfilter så får du en klar bild över vad som landar där, men här är några övertydliga exempel:

  • Gratis!

  • Passa på idag!

  • Endast idag!

  • Rabatt!

Ni fattar nog poängen, men visst, bara för att ett ord visas på den här listan betyder det inte att du bör undvika det till varje pris. Om ditt brev är genomtänkt och nyttigt för mottagaren är det helt klart möjligt att nyttjande av ordet inte spelar någon roll. Skriv alltid för dina kunders behov, har de behov av ett ord som kan upplevas spammigt, go for it. Ibland måste man testa sig fram.

4. Experimentera med timing

Våra dagar blir mer och mer upptagna. Om ditt e-postmeddelande landar i någons inkorg direkt före en stor presentation eller under hektiska arbetstider, kan det raderas direkt. Om du vanligtvis skickar e-postmeddelanden under öppettiderna kan du försöka skicka vid en annan tidpunkt. De flesta kontrollerar sina telefoner efter arbetstid, så här är några timingalternativ att experimentera med:

Under de främsta pendeltimmarna:
De som nyttjar kollektivtrafik sitter ofta och kollar sin e-post för att förbereda sig för dagen eller för att avsluta dagens arbete. Försök att skicka klockan 07:00 och/eller vid 17:30.

Efter middagen:
Skicka e-post runt kl. 19.00–20.00, detta utskick riktar sig till dem som gillar att kolla e-post innan de landar framför Netflix eller något annat.

Under helgen:
Försök att skicka på lördag morgon eller senare på söndag för att rikta in dig på de som är mer benägna att delta i kampanjer eller erbjudanden när de inte är på kontoret.

Det finns också verktyg för optimering av sändningstider som t.ex Seventh Sense som hjälper dig att skicka e-post till mottagare baserat på data som visar när de mest troligt kommer att öppna e-postmeddelandet. Även om inget verktyg kommer att vara perfekt, kan det över tid göra skillnad!

Tips:
Du kan även skicka e-postmeddelanden baserat på en kontakts tidszon. Om din databas är spridd över hela världen - kan anpassning efter tidszon dramatiskt förbättra engagemangsgraden. Välj bara detta alternativ på fliken "Skicka eller schema" i e-postverktyget.

 

5. Var noga med avsändarens e-postadress.

Du har också möjlighet att leverera ditt meddelande från en säljrepresentants e-postadress. Om ditt e-postmeddelande kommer från något som en noreply t.ex info@ eller sales@, kan du försöka använda ett mer tillgänglig avsändare. Att skapa en ny inkorg och dirigera svaren dit kan hjälpa. Var inte rädd för att ha testa dig fram.

Tips:
Kom ihåg att svaren på din e-post kommer att gå till den e-postadress du väljer här, inklusive automatiserade svar som "out-of-office-aviseringar". Så du kanske inte vill använda ditt personliga e-postmeddelande från företagets VD eller liknande.

 

Vill du veta mer om HubSpot och hur det kan hjälpa ditt företag att växa?

KONTAKTA OSS


Omslagbild av Liam Truong on Unsplash

Senaste artiklarna

Guide till growth marketing för B2B

Introduktion:

Välkommen till vår omfattande guide om growth marketing för B2B-företag. I dagens...

Reklamfilmer Super Bowl 2024

Reklamfilmernas julafton är äntligen här. Och som vanligt bjöds vi på en kavalkad av snordyra ...

Spårning i en värld efter tredjepartscookies

I dagens digitala marknadsföringslandskap är förändringar i luften när det gäller...