HubSpot vs MailChimp

Same same, but different. Många program erbjuder dig lite samma sak, men ibland behöver man djupdyka för att verkligen se vad som skiljer dem åt. Nedan går vi igenom skillnaderna mellan HubSpot och MailChimp för att ge dig en fler insikter och bredare förståelse kring vilken program eller plattform som kan vara bäst för dig och ditt företag.

HubSpot

HubSpot är en CRM-plattform som kombinerar marknadsföringsautomation, e-post och fler andra andra flexibla marknadsföringsverktyg  för att ge dig inblick i hur dina marknadsföringsinsatser påverkar din kunds upplevelse över hela deras köpresa.

Mailchimp

Mailchimp är en marknadsföringsautomation och e-postmarknadsföringstjänst. Deras kunder utnyttjar Mailchimps e-postmarknadsföringsverktyg för att få/behålla kontakt med sin målgrupp och utöka verktygets funktionalitet genom olika integrationer.

 

Skapa & skicka snygg e-post som engagerar din målgrupp

E-postredigering
En e-posttjänst är ofta ett av de första verktyg marknadsförare lägger till i sitt verktygslåda - och med goda skäl. E-postmarknadsföring är ett snabbt sätt att samarbeta med dina leads och förvandla dem till lojala kunder. Det är också extremt kostnadseffektivt, med vissa studier som visar en ROI på upp till 4400%. När du väljer en e-posttjänst vill du se till att den har de funktioner du behöver och är tillräckligt flexibel för hålla måttet i samma takt som ditt företag växer.

Mailchimp's e-postmarknadsföringsverktyg har en drag-and-drop-redigerare samt anpassade färdigkodade e-postmallar. Om du betalar för nästa nivå av Mailchimp får du tillgång till funktioner som A/B-test och dynamiska sändningstider. Du låser också upp jämförande rapporter så att du kan börja analysera data från e-postkampanjer och dela insikterna med ditt säljteam.

HubSpot's e-postverktyg har allt Mailchimp erbjuder och mer. HubSpots drag-and-drop-redigerare är enkel att använda och erbjuder en rad mallar som du kan anpassa för att möta ditt varumärkes specifika behov. Du får även funktioner som smarta sändningstider, A/B-test och mer.

Den verkliga kraften i HubSpots e-postverktyg för marknadsföring kommer när den kombineras med CRM och HubSpot's marknadsföringsplattform. Med HubSpot kan du skapa detaljerade e-postkampanjer som ger varje kontakt en skräddarsydd upplevelse baserat på den information du har samlat in i ditt CRM. Du kan också skapa "logik" i dina automatiska e-postkampanjer, så varje kontakt får ett kontextuellt e-postmeddelande baserat på den erfarenhet de har haft med ditt varumärke.

 

Vill du veta mer om CMS (Content Management System)?

 

Hantera dina kontakter

I takt med att ditt företag växer, så gör även din databas med kontakter likaså. Att spåra hur dessa kontakter har interagerat med ditt varumärke och dra nytta av dessa interaktioner är essentiellt för framgång. Att använda en plattform för marketing automation som ger dig full insikt in i dina kunders köpresa och möjligheten att hantera kontakter som ett team kommer att hjälpa dig att personalisera din marknadsföring samtidigt det hjälper dig att skala upp din verksamhet.

Mailchimps CRM har ett målgruppssystem som utnyttjar segment och taggningar som kan användas för att hantera din räckvidd mot dina kunder. Segmentering skapar automatiskt grupper av kontakter baserat på en enda variabel, medan om du taggar dina kontakter kan du skapa manuella grupperingar - precis som om du skulle tagga en grupp blogginlägg som "Hur" -artiklar. Mailchimp låter gratisanvändare använda upp till fem variabler för att skapa ett segment, medan premiumanvändare kan använda avancerade segmenteringsfunktioner som låter dig kombinera obegränsade variabler för att filtrera din målgrupp.

HubSpots marknadsföringsverktyg är byggda direkt ovanpå dess CRM - vilket ger dig inblick i en kontakts hela upplevelse med ditt företag. Du får extremt detaljerad kontroll över dina kontakter och hur du hanterar dem. HubSpot CRM innehåller mer än bara information om dina marknadsföringsaktiviteter. Förutom att se om en kontakt öppnade din senaste e-post kan du till exempel spåra hur kontakter interagerar med din webbplats, hur deras senaste försäljningssamtal gick och om de har en öppet ärende med ditt supportteam. Skapa så många anpassade egenskaper som du vill inom HubSpot CRM och använd dessa egenskaper för att skapa listor som kan användas i alla dina marknadsföringskampanjer. Du kan också kombinera ett obegränsat antal variabler för att ytterligare segmentera din kontaktlista i deras gratis marknadsföringsverktyg, hela vägen upp i deras Enterprise-erbjudande.


Marketing Automation

Skärmavbild 2021-03-09 kl. 12.41.28
Marketing automation är nödvändigt för ett växande företag. I takt med att din verksamhet växer kommer uppgifter du tidigare gjorde manuellt såsom att skicka e-post reguljärt för att vårda och värma kundrelationer inte vara hållbart pga mängder kontakter och andra uppgifter som tar din tid. Marketing automation låter dig att fortsätta att erbjuda dina kunder en personifierad upplevelse samtidigt som det ger dig möjlighet att fokusera på mer kritiska uppgifter.

Mailchimps verktyg för marketing automation låter dig trigga säljande e-post baserat på olika aktiviteter dina kontakter gör. Det kan vara allt från skicka ett mail om kunden råkade lämna en vara i varukorgen eller att hen har födelsedag. Mailchimp låter dig dock bara applicera marketing automation för att skicka e-post. Det går inte att automatisera din kontakthantering eller interna notiser, vilket gör att du behöver addera någon annan mjukvara för att få tillgång till dessa kritiska funktioner.

HubSpot erbjuder mer än e-post gällande deras marketing automation. HubSpot erbjuder "workflows" ett verktyg som låter dig hantera alla dina kontakter, rotera leads bland ditt säljteam och även skapa supportärenden automatiskt. Du kan även lägga till medvetna dröjsmål och logik i din automation vilket ger dig fler möjligheter att anpassa dina workflows till behoven för ditt säljteam. Överlag är HubSpot-plattformen mer utformad för att stödja hela din affärsverksamhet och e-post är en del av den större bilden.

 

Social Media & Annonser

Skärmavbild 2021-03-09 kl. 12.44.52
Att ha en aktiv närvaro på sociala medier är viktigt för att kunna interagera med din målgrupp. Annonser å andra sidan låter dig bli extremt riktad mot målgruppen över både sociala medier och sökmotorer. Du kan använda annonser för få nya leads, finjustera ditt budskap och målbild, samt rikta in dig på tidigare kontakter med nya budskap för att försöka konvertera dem till kunder.

MailChimps sociala verktyg låter dig publicera till Facebook & Instagram. Deras annonsverktyg låter dig hantera dina Facebook-annonser samt Google Display-annonser. De erbjuder även olika rapporter som kopplar samman spenderande annonspengar till din omsättning. För Facebook krävs dock att du har en sammankopplad e-handelsplattform till ditt konto, t.ex Shopify eller WooCommerce. Riktad marknadsföring är begränsad på MailChimp. Som exempel så kan du inte använda din kontaktlista för dina Google Ads för att förfina eller exkludera dina målgrupper och du kan endast rikta annonser mot alla besökare på din hemsida utan att kunna ange specifik sida, eller grupp av sidor.

HubSpot ger mer av ett allt-i-ett-verktyg för att sy ihop dina sociala och köpt räckvidd-strategier. Koppla ihop dina sociala konton med HubSpot och schemalägg poster över alla kanaler och få individuella rapporter kring framgång på varje kanal. Med hjälp av deras verktyg för social övervakning får du insikt i trender och nyckelordsbaserade fraser som kan vara av nytta för din verksamhet eller varumärke. Du kan även sköta kommunikation i kommentarsfältet direkt från plattformen. HubSpot annonsverktyg låter enkelt sköta din Facebook, Instagram, Google och LinkedIn-kampanjer från en och samma plats. Att t.ex lägga till spårningspixlar till din hemsida är en enkel process som kräver 2 klick istället för en utvecklare. Och eventuella leads från formulär på Facebook och LinkedIn synkas automatiskt över till HubSpot.

 

Landningssidor och formulär

CMS-Drag-n-Drop-Editor-1

Att skapa enkla och samtidigt effektiva landningssidor som matchar ditt varumärke och driver konverteringar är avgörande för en affärsverksamhet med siktet inställt på tillväxt. En effektiv landningssida har som funktion att på ett enkelt och snabbt sätt hjälpa dina kunder att fylla i ett formulär och få mer information kring ett erbjudande. Dina formulär ska vara anpassningsbara för att möta din verksamhet och dina kunders behov, för att tillåta att samla in den information för att kunna konvertera leads till kunder.

MailChimp erbjuder en enkel drag-and-drop-lösning för landningssidor samt en lösning för formulär. Formulären är automatiserade för att skapa listor, vilket gör det enkelt att följa upp formulären snabbt och enkelt.

HubSpot har en robust lösning för landningssidor och formulär. Vad som skiljer HubSpot från MailChimp är flexibiliteten i verktyget. Lägg till en tracking-kod från HubSpot och du kan automatiskt få data till HubSpot från valfritt verktyg för formulär. HubSpot erbjuder även progressiv profilering för att se om besökaren redan finns i din databas och på så sätt alltid se till att dina formulär ger rätt information för din verksamhet.

Support för flera språk

I takt med att din verksamhet växer, kommer även ditt team att växa. Du kanske började i en källare på Hisingen men idag har kontor över hela världen. Eller kanske är det så enkelt att engelska inte är ditt modersmål. Oavsett anledning behöver dina verktyg vara tillgängliga i det språk du arbetar i.

MailChimp erbjuder dokumentation i flera språk, men deras produkt är bara tillgänglig på engelska. HubSpot har lokaliserat sin produkt och dokumentation för att stödja ditt växande team i ett flertal olika språkalternativ.

 

Att växa med HubSpot (Varför vi på Brave gillar det)

HubSpot är mer än bara e-post och marketing automation. Med live chat, CMS, SEO-verktyg och mer erbjuder HubSpot en bra plattform för sjösätta din marknadsstrategi och under resans gång utforska de mer avancerade funktionerna som finns. Om du även lägger till ditt säljteam till HubSpot samlar du alla på en plats och tar bort den friktion som ofta uppstår när man arbetar parallellt i flera olika plattformar och system.


Vill du veta om HubSpot och våra tjänster?

KONTAKTA OSS

 

Omslagsbild av NASA på Unsplash

Senaste artiklarna

Vad är en kundresa?

En kundresa är en berättelse om att förstå dina användare, hur de beter sig medan de besöker din...

Nyheter från HubSpot

Det är dags att sätta "C" tillbaka i CRM enligt HubSpot. Plattformen har just blivit mer...

Förbättra hastigheten på din hemsida

När vi pratar om prestanda för en website pratar vi ofta om hastighet. Har din sida en dålig...