Johans fem favorittypsnitt

Alla har vi ett favorittypsnitt. Om du är grafisk designer eller art director eller valfri spännande titel har du antagligen flera stycken. Även om det är svårt att välja, så tvingade vi vår digitala art director (under hot om att fredagens after work blir inställd) att lista sina fem favoriter bland typsnitt.

Och det gjorde han. **trumvirvel** Låt oss presentera: Johans fem favorittypsnitt.

 

1. FUTURA

SoMe Share Copy 4

Kan något vara retro och modernt på samma gång? För det är precis den känslan jag får när jag ser på Futura. När det kommer till geometriska sans serif-typsnitt så blir det knappast bättre än så här. Den starka formen ger ett mycket bra uttryck i rubriker såväl som i lite längre texter.

Detta mycket inflytelserika typsnitt har inte bara en lång historia inom reklam, med giganter som Volkswagen och IKEA utan var också det första typsnittet som fick vandra på månen (say what). När människan först landade på månen var Futura det självklara valet av typsnitt för plaketten som lämnades kvar på månen av astronauterna Aldrin, Armstrong & Collins 21 juli 1969.

 

2. OSWALD

SoMe Share Copy

Detta typsnitt är all about those rubriker... Med den smala formen och vikten, passar Oswald utmärkt till starka rubriker för att få den där lilla extra slagkraften i orden.

 

3. MERRIWEATHER

SoMe Share Copy 2

En av mina absoluta favoriter för brödtext. Ett typsnitt som är designat för att vara behagligt att läsa på skärmar. Med sin öppna form ger den ett väldigt elegant, men blygsamt intryck. Dessutom har Merriweather många olika vikter, vilket gör det tacksamt att använda.

Fungerar utmärkt tillsammans med kraftigare rubriktypsnitt, exempelvis Oswald.

 

4. SPACE MONO

SoMe Share Copy 5

En font jag verkligen gillar för sin unika stil. En slags skrivmaskinthrowback fast i modern tappning. Det liksom bara osar Sci-Fi och fungerar bra i rubrik såväl som brödtext. När man är ute efter en specifik känsla är Space Mono ett utmärkt alternativ att laborera runt med.

 

5. HELVETICA NEUE

SoMe Share Copy 7

Ni trodde väl inte att jag skulle glömma alla grafiska designers kollektiva favorit: Helvetica

Som nyexaminerad designer ställde man sig frågan varför alla veteraner är så förälskade i detta typsnitt.

Mångsidighet, neutralitet och kvalitet är vad jag tycker utmärker Helvetica mest. Man skulle kunna beskriva det som ren Europeisk modernism som därför strävar efter just neutralitet. Som designern Massimo Vignelli fint uttryckte det;

You can write I love you in "Helvetica Extra Light" to be very gentle and romantic, or you can write I love you in "Helvetica Extra Bold" to be intense and passionate.

 

Behöver du hjälp av Johan att hitta ett typsnitt som passar just din verksamhet?

 

Senaste artiklarna

Guide till growth marketing för B2B

Introduktion:

Välkommen till vår omfattande guide om growth marketing för B2B-företag. I dagens...

Reklamfilmer Super Bowl 2024

Reklamfilmernas julafton är äntligen här. Och som vanligt bjöds vi på en kavalkad av snordyra ...

Spårning i en värld efter tredjepartscookies

I dagens digitala marknadsföringslandskap är förändringar i luften när det gäller...