8 bästa Google Fonts (Google-typsnitt)

Att välja ett typsnitt handlar mer än om att hitta som är snyggt, roligt, coolt eller anonymt. Det finns flera bra anledningar till att noggrant välja ett typsnitt. Så därför skrev vi denna artikel, för att du ska slippa leta, eftersom vi gör det åt dig. Varsågod kompis.

Först och främst, att välja ett typsnitt handlar om:

För det andra är Google-typsnitt ett grymt alternativ eftersom de är gratis! Japp. Free stuff = vi gillar. Och eftersom de kommer från Google, så går det alltid att lita på att de är säkra att ladda hem och du slipper krångliga licenser som kräver en juristexamen för att tolka för när du får använda dem eller inte. Med andra ord, Open source och gratis = winning! Och kommer även skrapa ihop poäng för en bra User Experience.

 

Ett bra typsnitt säger mer än 1000 dåliga

Så låt oss presentera, de 8 (ish..) mest populära Google-typsnitten, enligt den väldigt käcka hemsidan: Google Fonts Analytics.

Disclaimer! Vi skippade varianter av t.ex. Roboto och även ett typsnitt som är skapat för den japanska marknaden. Det är förvisso snyggt, men känns inte särskilt aktuellt för vare sig oss eller dig som läsare. Med det sagt, här kommer världens mest nedladdade Google-typsnitt eller Google Fonts om du vill vara lite engelsk-cool:

Roboto

roboto


Open Sans

open sans

 

Lato

lato

 

Montserrat

montserrat

 

Oswald

oswald

 

Source Sans Pro

source sans pro

 

Slabo 27px

slabo 27px

 

Raleway

raleway

 

Här kommer dessutom ett bonus-Google-typsnitt från vår eminenta digitala designer Frida. Hennes favorit för stunden är: Syne

syne (1)

 

Nyfiken på hur du fixar till en svårläst hemsida och behöver hjälp med nya typsnitt och andra bra grejer? Vi kan lösa det åt dig.

KONTAKTA OSS

Senaste artiklarna

Guide till growth marketing för B2B

Introduktion:

Välkommen till vår omfattande guide om growth marketing för B2B-företag. I dagens...

Reklamfilmer Super Bowl 2024

Reklamfilmernas julafton är äntligen här. Och som vanligt bjöds vi på en kavalkad av snordyra ...

Spårning i en värld efter tredjepartscookies

I dagens digitala marknadsföringslandskap är förändringar i luften när det gäller...