Över hälften av alla sökningar på Google generar inga klick!

Google älskar dina klick. Men det visar sig att mer än hälften av alla Google-sökfrågor inte resulterar i några klick överhuvudtaget.

Från juni 2019 fick 50,3 procent av Googles sökningar noll klick. Däremot utgör sökningar med organiska klick på webbplatser utanför Google ca 45 procent av all trafik.

Detta enligt data från marknadsförings/analysföretaget Jumpshot, baserat på 40 miljoner webbläsarbaserade sökningar på desktop och mobil i USA. Data som sedan "crunchades" av Rand Fishkin, grundare av sökmotorn SparkToro.

Paid-Organic-Zero-Click-June-2019

Bildcred: Rand Fishkin / SparkToro

I ärlighetens namn är det kanske inte så förvånade kring det stora antalet sökresultat utan klick, särskilt inte med tanke på att Google har skiftat uppmärksamheten till att sammanfatta resultaten i utdrag högst upp i sökningen. Även om dessa kan vara lättare att söka efter användare, så äter de i tredjeparts webbplatsers trafik.

Fishkin påpekar även att Google nyss fick en fråga i den amerikanska kongressen om det var mindre än 50% av sökningar som leder till webbplatser som inte är från Google. En skapligt enkel Ja eller Nej-fråga. Google duckade dock snabbare än Neo duckar för kulor i The Matrix och började istället ifrågasätta uppgifterna och grunden för hur de var uppmätta. Dvs, som en äkta politiker flyttade de fokus från sig själva utan att säga varken bu eller bä.

To be continued, får vi med största sannolikhet tro.


Omslagsfoto av Christian Wiediger on Unsplash

Senaste artiklarna

Från SEO till AIO: Optimera ditt innehåll för AI-tidsåldern

Upptäck hur du kan anpassa ditt innehåll för att inte bara tillfredsställa traditionella...

Vilket innehåll attraherar rätt leads inom B2B? | Guide från Brave

Kort svar: Det innehåll som bäst attraherar rätt leads är det som löser deras specifika problem,...

Google fasar ut tredjepartscookies, vad det betyder för dig?

Det har pratats om det i flera år, men nu händer det på riktigt. Google har börjat fasa ut stödet...