AI och copywriting: Ett verktyg, inte en ersättare
AI har blivit en gamechanger inom copywriting. Med några klick kan du få fram blogginlägg, annonser...
Digital marknadsföring börjar bli en gammal, men evigt föränderlig marknadsföringsdisciplin där resultat-driven digital marknadsföring som många läser om och som många arbetat med i över 20 år är fortfarande en ganska liten andel människor sett till den globala statistiken för marknadsteam. Det finns även manifest och research som cirkulerar i communityn för att öka medvetenheten runt detta som då inte bara är baserat på exempelvis Econsultancy som denna gamla artikel från 2013 eller Peter Fields och Les Binets research som du kan bl.a. kan läsa om här och vi rekommenderar att du köper någon av deras böcker. I Sverige har vi även KOMMS effektprinciper som vilar på en del av detta research materialet. Sen finns ett flertal andra källor som bl.a. Kantar Sifo m.fl, men hur kan man bryta ner denna research och komma igång med digital marknadsföring – låt oss dyka ner i ämnet med några handfasta råd och effekter av detta.
Digital marknadsföring har funnits länge och tillsammans med en rad andra funktioner i verksamheterna som utveckling, produkt, sälj och kundtjänst så har man lärt sig att bemästrar företagets tillväxt genom att sammanfoga de bästa delarna från olika agila metoder. I dessa nya processer spelar digital marknadsföring en fantastiskt stor roll och i det globala growth communityt ligger fokuset på growth hacking och growth marketing.
Growth hacking är något som vuxit i över 10 års tid och nu börjar den breda massan anamma begreppen (bl.a. i Sverige) men i en alldeles snedvriden populärkulturell retorik (som det brukar vara när något är "nytt"). De flesta insatta behöver bemöta och hjälpa sin omgivning att bryta ner detta till vad det faktisk är och vad innebörden i orden, rollerna och omkringliggande behov och krav betyder för personer inom produkt, utveckling, marknadsföring och framförallt ledningsgrupperna.
Digitala marknadsföringsdiscipliner och appliceringen av digital marknadsföring har passerat över 20 år vilket är längre än många av de äldsta bolagen vi kan hitta i dag. Många bolag som startats och försvunnit under 00-talet är pga att snittet på levnadslängden för ett företag ser ut att vara ca 12 år (källa: Good to Great).
Eftersom digital marknadsföring har förädlats till en vetenskap och konst genom smartare teknik, data, metoder och processer tänker vi bekanta dig lite mer med populärkulturella "growth hacking" eller ska vi säga "growth marketing"? Vi har passerat ett decennium med dessa begrepp så låt oss se hur du kan applicera det i ditt företag.
Hitta möjligheterna och spåra resultaten.
Bestäm och kommunicera målen så alla är på samma sida i teamet
Fokusera sen teamets kreativitet och genomförande
Monitorera hastigheten av kreativiteten, testerna och nya learnings varje vecka
Kör weekly growth meetings och dyk ner i senast och färskast ideér
Håll ledningen med i loopen på hur ni rör er mot företagets Northstar mål
En growth hacker är en person som inte sitter inne på svaren, men som har ett kreativt och data-orienterat mindset där allt annat handlar om att validera, genom data!
Growth hacking är en process, inte ett projekt
Growth hacking kan användas i varje del av organisationen
Growth hacking innebär inte att fuska
Growth hacking handlar om att skapa en kultur där man får lov att experimentera
Growth hacking är sammanfogat med produkt såväl som marketing och sälj
Growth hacking behöver inte innehålla programmering
Många vassa marknadsförare, produktpersoner och data-drivna individer brukar berätta att det man söker efter är en frihet och förståelse att utföra sitt arbete. Det är pga att detta ämnet växt fram sidan om alla transformationspaket, organisationsmodeller och MBA utbildningar och således skapat friktion mellan nuvarande ledningsgrupper och underliggande team och dessa så kallade "nya" discipliner. Vi har nått fram till en nya fas i evolutionen där det måste vara en "bottoms-up approach" där tillväxtmöjligheterna aldrig kan förutspås att komma från en enskild individ eller team utan det är en struktur, tillsammans med tur, som får företaget att nå dit man siktar in sig.
Arbetet med digital marknadsföring och growth hacking behöver några övergripande delar på plats för att företaget och dess partners ska kunna påbörja arbetet effektivt och några delar kan då vara exempelvis:
Varumärkesplattform
Affärsmålen, digitala mål och KPI:er kopplade till vision, mission, försäljningsmål mm (eller Northstar metrics nedbrutna i objectives och underliggande KPI:er).
Ett valt ramverk för digital marknadsföring som stöttar kundresorna exempelvis Googles– McKinsey – AAARRR
Digital marknadsföringsbudget baserad på kundinsikter online & offline
En flexibel teknologisk digital marknadsföringsuppsättning för verktyg (MarTech) som stöttar kundresan, insiktsarbetet och idégenereringen, genomförande och analys av prioriterade värdeskapande aktiviter.
En agil verktygsuppsättning som skapar tempo i teamet och företaget som exempelvis HubSpot Marketing Hub, Workflow, Notion.so, Slack och G-suite.
Företaget affärsmål och digitala mål handlar om att uppnå olika KPI:er som leads, kunder, intäkter eller andra mikro som makro mål. Dessa KPI:er vill vi försöka uppnå genom att vi alltid försöker skapa så hög relevans som möjligt i vår digitala marknadsföring och i våra initiativ i vårt growth system.
Företagets relevans och framgångar med att bygga, växa och accelerera sitt varumärke och försäljning genom data-driven growth hacking och digital marknadsföring skapas exempelvis genom ett strukturerat arbete och tur.
Ideér genererade av hela företaget (bottoms up approach)
Lösningar
Genomförande
Analys
Dokumentation av lärdomar (lärdomar är färska i upp till ca 18-24 mån)
Repetera processen
Det är genom denna struktur vi kan skapa en effektfull och effektiv maskin under huven som bygger medvetenhet, intresse, engagemang, konvertering, återkommande kunder, lösa intäktsproblem och så mycket mer.
Medvetenhet (Awareness)- relevanta digitala taktiker som skapar räckvidd och bygger emotionella värden i målgrupperna.
Förvärv (Acquisition) - relevanta taktiker som förvaltar medvetenhet och omvandlar den till ett målgruppsintresse eller engagemang.
Konvertering (Activation) - relevanta taktiker som förvaltar intresset och engagemanget och omvandlar den till konvertering eller ett köp.
Hänvisning (Referral) - relevanta taktiker som förvaltar konverteringen eller köpet och omvandlar den till att kunder genererar fler kunder.
Återkommande köp (Retention) - relevanta taktiker som förvaltar transaktionerna och omvandlar dessa till att kunder köper ditt utbud till en större utsträckning.
Intäkter (Revenue) - relevanta taktiker som testar nya ideer för att omvandla negativa affärsinsikter i kunddatan.
Display impressions
Display CTR
SEM Brand Impressions
SEM Brand CTR
Retargeted Generic (Message/Pop-Up/Display)
Retargeted Facebook Impressions
Retargeted Facebook CTR
Podcast Impressions
Newsletter Impressions
Facebook Content Organic Impressions
Facebook Content Organic CTR
Facebook Paid Impressions
Facebook Paid CTR
Pinterest Organic Content Organic Impressions
Pinterest Organic Content Organic CTR
Pinterest Paid Paid Impressions
Pinterest Paid CTR
Affiliate
Quality visitor website (aka time based 35 sec)
Quality visitor Online-PR
Quality visitor Facebook (Page views)
Video views website
Video views Facebook (PAID)
Video views YouTube (time based aka 30s)
Blog Time Spent
New Leads Persona 1
New Leads Persona 2
Like (Page likes in the period)
Share Facebook (page shares)
Share YouTube
Follow (New followers on Facebook)
Newsletter (sign up)
Comment Facebook
Comment YouTube
Ladda ner (whitepaper, guider, dokument osv)
Antal tävlinglinngsdeltagare
LIVE-tittar
Support Chats
Customer Success Chats
Chat Messages Impressions
Här kan du lista olika mål som du vill få dina externa kanaler som Google och Facebook att förstå vad målgruppen gör och hur dem gör det genom att varje interaktion är synkade mellan plattformarna som Google Tag Manager, Google Analytics, Google Ads och Facebook Ads. Ett fåtal är exempelvis:
Pageview
ViewContent
CustomizeProduct
Lead
AddToCart
Initiate Checkout
Complete Registration
Purchase
I detta steget är det lite modifierat som en annan version av Awareness och ett betyg på att vi gör bra saker.
Referrals
Social Shares
Facebook Shares
Display impressions
SEM Brand Impressions
Retargeted Facebook Impressions
Podcast Impressions
Newsletter Impressions
Facebook Content Organic Impressions
Facebook Paid Impressions
Pinterest Paid Impressions
Brand Impressions
NPS - net promotor score
Churn
Modifierad Churn
Konverteringsgrad på Funnel 1
Antal nya netto köpare
Antal återkommande nya köpare
Livstidsvärdet (köpt 1, 2, 3, 4 osv)
Genomsnittligt ordervärde
Intäktsmål
Ovan visar dig att det bland annat går att göra mer än att bara mäta "custom channel grouping" i Google Analytics och i ditt spreadsheet.
Våra ideér, hypoteser, lösningar och genomförande ska ligga i linje med vårt Northstar mål som vi bryter ner i olika "objectives" och dessa ger några underliggande KPI:er och då kan det exempelvis se ut så här;
Northstar mål: Hållbar tillväxt (gör din egen kalkyl)
Objective 1: Brand Store sessions
KPI 1: Totalt # av besökare (Sessions)
KPI 2: Totalt # av besökare på produktsida (Sessions)
KPI 3: Bounce Rate
Objective 2: Konverteringsgrad
KPI 1: Besökare med produkter adderade till kundkorgen (Sessions)
KPI 2: Besökare med en order (Sessions)
Objective 3: Genomsnittligt order värde
KPI 1: Total försäljning i $EK
KPI 2: Total försäljning i orders
KPI 3: Genomsnittligt försäljning per order
Objective 4: Retention rate
KPI 1: Antalet återkommande besökare (Visitors)
KPI 2: Antalet återkommande besökare som genomför en order (Visitors)
Dagens kunder förväntar sig friktionsfria upplevelser och hastigheten är din främsta vän = laddtider. Kalkylen är enkel med kundtjänst x försäljning x reducerad friktion = tillväxt. Fråga dig själv; hur stort tålamod har du att vänta på sidor i din smartphone som ska laddas klart? Vill du genomföra en viss typ av självskattning kan du besöka Google Page Speed test men vill du ta det djupare kan du höra av dig till oss så tar vi fram ett annat unikt ess i rockärmen. Vi kan låta dig testa ny svensk, patenterad teknik som kan minska laddtiden hos dagens största eCommerce företag med 30-70 % och kraftigt reducera bot-trafik (ca 40 %) och öka konverteringen till nya höjder. Dvs vi kan provtrycka hypotesen "är en bättre upplevelse även lika med en ökad affär genom förbättrad laddtider".
De stora plattformarna som Google och Facebook bryr sig nästan uteslutande bara om relevans och har sina formler på hur det räknas fram för att varumärken ska kunna skapa relevant kommunikation, teknik och design. För att lyckas med detta behöver du som företag eller organisation först identifiera vilka kunderna är. Growth Hacking och digital marknadsföring som strategi eller "growth system" handlar om att kontinuerligt samla ihop användarens eller kundernas information som dem medvetet som omedvetet lämnar ifrån sig, både online som offline. Du behöver sen förstå hur din relevans kan förbättras i bl.a. Facebook och Googles kvalitetsmått.
Ditt CRM system, e-post verktyg, CMS, Facebook, Google Analytics, HubSpot, nyckelordsanalyser eller köpta marknadsföring med t.ex. Google, Facebook, LinkedIn Ads, är värdefulla källor när det kommer till kundernas fotspår. Med hjälpa av dessa kan du klä din kunds profil med data som visar och ökar insikten i dina kunders behov, beteenden och personligheter.
Utifrån datan kan du sedan få insikter, målgrupper och lösningsförslag som är baserade på de riktiga användarna. Det är först nu du kan ge dem den upplevelse de omedvetet som medvetet förväntar sig och kanske du även får chansen att kunden säger WOW!
Få rätt, fler och mer intresserade kunder för att nå dina mål
Få insikt om hur du kan kommunicera med rätt person, vid rätt tillfälle, på rätt plats och med rätt budskap
Skapa målgrupper och personas baserade på dina bästa kunder
Få en bättre ROI genom att, baserat på verkliga behov, kunna prioritera utveckling– och marknadsbeslut
Skapa en proaktiv förvaltning och utveckling av en tjänst, kanal eller webbplats
Ett gemensamt Northstar mål: Dvs om organisationen saknar enad vision och syfte.
Vi öppnar stängda dörrar: Dvs om det saknas en aktiv strategi för att guida, utveckla och rikta anställda i rätt riktning.
Vi löser byråkratin; Dvs resurserna går från fixerade till flexibla.
Vi skapar en holistisk bild av silos; Medlemmar i teamen är smalt fokuserade och saknar en lägereld.
Vi tar bort arbetsdimman; Dvs ingen åtkomst till delad arbetsstandard eller tydliga ansvarsområden.
Vi löser långsamma cykler; Dvs när beslut kräver flertal godkännanden och innehåller flera hinder.
Vi ökar teknisk mognadsgrad; Dvs manuella workflows som är normen blir automatiserade.
AI har blivit en gamechanger inom copywriting. Med några klick kan du få fram blogginlägg, annonser...
Det är svårt att hinna blinka innan ytterligare en AI-tjänst dyker upp i flödet. Ett nytt...
Många B2B-företag lägger oproportionerligt mycket fokus på SEO. De jagar sökord, bygger länkar och...