Vad är HubSpot?

På Brave Agency arbetar vi ofta och gärna med HubSpot. Och vid ett flertal tillfällen har vi fått frågan: vad är egentligen HubSpot? Så vi tänkte att vi samlar de vanligaste frågorna och ger svar på dem. Låter bra? Ok, låt oss börja.

 

Är HubSpot ett CRM?

Svaret är ja. HubSpot CRM är byggt för att vara en plattform som tillåter tex. ett säljteam att komma igång snabbt utan att ändra sina existerande workflows. Det är smart, enkelt och har alla grundläggande förutsättningar, samtidigt som det inte är så förvirrande och krångligt som vissa andra CRM-plattformar har en förmåga att vara.

 

En översikt av HubSpots modell.

Hubspot_model_overview

 

Hur fungerar HubSpot?

Kortfattat är HubSpot ett komplett verktyg för inbound marketing och försäljning. Dess produkter och tjänster syftar till att tillhandahålla verktyg för marknadsföring av sociala medier, innehållshantering, webbanalys och optimering av sökmotorer. Och allt kretsar runt individer (kontakter) som lagras i HubSpot CRM.

Ett urval i korthet:

  • Säljstöd (CRM)
  • Blogg och webbverktyg (CMS)
  • Nyhetsbrev (möjlighet till personifierade utskick)
  • Smart segmentering av din kontaktdatabas
  • Spårning av vad besökare gör på webben, i sociala medier m.m.
  • Publiceringsmotor för alla dina digitala kanaler
  • Automatiserade flöden för mail, landningssidor, formulär m.m.
  • Marketing Automation för automatisering av din marknadskommunikation

 

Ok, vad är då inbound marketing?

Inbound marketing är en affärsmetodik som lockar kunder genom att skapa värdefullt innehåll och upplevelser skräddarsydda för dem. Medan outbound marketing avbryter din publik med innehåll de inte vill ha, bildar inbound marketing anslutningar de letar efter och löser problem de redan har. Inbound marketing handlar om att leverera lösningar och möjligheter som har en positiv inverkan på människor och ditt företag. Så hur gör du det?

En inbound marketing-strategi kan innehålla ett antal olika kanaler och typer av innehåll för att locka kunder och kunder till din webbplats. Men inbound marketing är bara en del av en större tanke i ditt affärsidé. Det är grunden för idén att det inte räcker med att bara locka människor till din webbplats; du måste fortsätta att hjälpa, stödja och ta hand om dem väl efter att de har blivit kunder. Det är så ditt företag växer - genom att hålla marknadsföring, försäljning och service ständigt fokuserad på hur man kan hjälpa nuvarande och framtida kunder.

HubSpot kallar detta för "flywheel", vilket är en skiss över deras filosofi bakom inbound marketing-metodiken.

Hubspot_flywheel



Vad gör HubSpot?

HubSpot tillåter företag att ta med alla verktyg de använder för att stödja sin marknadsföring och försäljning under "ett och samma tak" som delar samma data. Den innehåller allt som en marknadsförare behöver för att öka webbplatstrafiken, konvertera webbplatsbesökare till potentiella kunder samt leverera ett mätbart ROI. Du slipper även att leta statistik och rapporter i olika program eftersom du får allt samlat på en och samma plats.

Läs också: 5 Anledningar till att använda HubSpot

 

Är HubSpot bättre än MailChimp?

HubSpots e-postverktyg har allt Mailchimp erbjuder och mer. HubSpots drag & drop-editor för-e-post är lätt att använda och erbjuder en mängd mallar som du kan anpassa för att tillgodose ditt varumärkes specifika behov. 

Den verkliga kraften i HubSpots e-postverktyg kommer när det kombineras med CRM och dess marknadsföringsautomationsplattform. Med HubSpot kan du skapa detaljerade e-postkampanjer som ger varje kontakt en skräddarsydd upplevelse (dvs, att varje kontakt får en kontextuell e-post byggd på den erfarenhet de har haft med ditt varumärke) baserad på informationen du har samlat inom ditt CRM.

Hubspot_logos


Läs också vår artikel om:
HubSpot vs MailChimp

 

Fungerar HubSpot med Wordpress?

Ja. En HubSpot WordPress-integration är möjlig via ett enkelt plugin som ger dig ett enkla sätt att använda WordPress som ditt CMS medan du integrerar HubSpot på din webbplats för dina inbound marketing-aktiviteter. Faktum är att HubSpot går att integrera med hundratals olika system, t.ex. Salesforce, Pipedrive, Shopify, Magento, m.fl. Visst, du kan installera mängder av plugins i WordPress för att få en liknande upplevelse utan att använda HubSpot. Men att ha all din information spridd över flera olika plattformar är långt ifrån optimalt enligt oss (och faktiskt sjukt kostsamt).

 

Kom igång med HubSpot

 

Omslagsfoto av Patrick Perkins på Unsplash

Senaste artiklarna

Guide till Google Ads Quality Score

De flesta är bekanta med sitt tillgängliga Quality Score (QS) för individuella sökord i sitt...

5 tips för YouTube

YouTube är världens andra mest populära sajt efter Google. Det betyder att det är en fantastisk...

5 content marketing-tips för e-handel inom B2B

Den globala e-handelsmarknaden för B2B är värderad till runt 12 biljoner dollar. Och beräknas...